Harrastukset ovat nuorille tärkeitä. Ne vahvistavat sosiaalista yhteenkuuluvuutta. Mielekäs vapaa-ajan tekeminen vaikuttaa positiivisesti myös oppimistuloksiin. Meidän on tehtävä töitä, jotta jokaiselle jyväskyläläiselle taataan mahdollisuus harrastaa.
Harrastaminen on tutkitusti tehokasta syrjäytymisen ehkäisyä. Jyväskylä on maineensa veroinen kulttuuri- ja liikuntakaupunki, jossa on monipuolisia mahdollisuuksia erilaiseen harrastustoimintaan. Harrastusten aloittamiseen liittyy kuitenkin edelleen haasteita. Nuorisobarometrin (2015) mukaan joka viides nuori on jättänyt harrastuksen aloittamatta rahanpuutteen vuoksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä julkaisi maanantaina 27.3. ehdotuksensa toimenpiteiksi, joilla lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia edistetään. Keskeisenä esityksenä oli koulujen avaaminen harrastustoiminnalle. Lisäksi nostettiin esille tiedotuksen tärkeys. Usein mahdollisuuksia on, mutta niistä ei tiedetä tarpeeksi. Jyväskylän on oltava edelläkävijä ja ottaa tehdyistä esityksistä koppia. Tuodaan harrastuksia lisää koulupäivään – ja avataan tilat käyttöön koulupäivän jälkeen. Olisi mielestäni perusteltua tarjota kaupungin omistuksessa olevia tiloja myös maksutta järjestötoimijoiden käytettäväksi. Ei ole järkevää seisottaa tiloja tyhjillään. Meillä on viime vuosien aikana rakennettu useita hienoja kouluja, jotka olisi tärkeä saada tehokkaasti käyttöön. Meidän tulisi myös katsoa kaupungin avustusjärjestelmät läpi. Millaista olisi läpinäkyvä ja vaikuttava avustustoiminta? Tässä voisimme ottaa mallia muista verrokkikaupungeista kuten Joensuusta. Avustukset ovat erinomainen keino mahdollistaa toiminta ja lisätä kaupungin ja yhdistysten välistä yhteistyötä. Mielekäs harrastustoiminta antaa mahdollisuuksia vuorovaikutukseen. Parhaimmillaan harrastustoiminta vahvistaa nuoren itseluottamusta. Harrastustoiminnassa luodaan myös elinikäisiä ystävyyssuhteita. Otetaan tavoitteeksi taata jokaiselle jyväskyläläiselle lapselle ja nuorelle vähintään yksi harrastus! Santeri Lohi Jyväskylässä on jo pidemmän aikaa keskusteltu lukiokoulutuksen tulevaisuudesta. Viime vuoden lopulla perustettiin työryhmä, jonka toimeksiantona oli pohtia kaupungin rahoitusta koulutuskuntayhtymälle.
Kuten arvata saattoi, työryhmä esitti alkuvuodesta kaupungin rahallista tukea valtionrahoituksen päälle. Lukiokoulutus siirrettiin aikanaan koulutuskuntayhtymälle suurin toivein. Toiveet eivät ole muuttuneet todeksi. Lukiolaiset ansaitsevat parempaa. Lukiokoulutuksen tehtävänä on antaa valmiudet jatko-opintoihin. Nykyisellään vaatimusten täyttämisessä voidaan Jyväskylässä olla montaa mieltä. Lukiokoulutuksemme on ollut usein esillä valtakunnan mediassa - ikävällä tavalla. Opiskelijat ovat osoittaneet mieltään, ja syystä. Tilanteeseen on pakko saada suunnanmuutos. Nykyisellään lukiokoulutuksen käyttökustannuksista lähes puolet menee muihin kuin opetuskustannuksiin. Olemme jääneet usean verrokkikaupunkimme jälkeen opetukseen käytettävän rahoituksen osalta. Byrokratian pyörittäminen ei saa olla pois lukiolaisten kurssitarjottimesta. Jyväskylässä on selvitettävä lukiokoulutuksen palauttamista kaupungin järjestämisvastuulle. En usko, että on kestävä ratkaisu pitkällä tähtäimellä pumpata rahaa yhtymään. Varsinkaan kun emme voi kuin välillisesti valvoa, miten varat käytetään. Eheän opinpolun kannalta yksi koulutuksen järjestäjä olisi kokonaisuutena järkevämpi. Kaupungissamme on laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus, mutta lukiokoulutus tökkii ja pahasti. Olisi parempi, että sivistyslautakunta voisi olla kunnan viranomainen, joka päättäisi myös lukiokoulutuksesta jatkossa. Tämä mahdollistaisi tehokkaamman ja laadukkaamman nivelvaiheen perusasteen ja toisen asteen välillä. Mielestäni lukiokoulutus voitaisiin palauttaa Jyväskylän järjestettäväksi. Kyse on nuorten tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista yhdenvertaiseen jatko-opintokelpoisuuteen. Santeri Lohi kuntavaaliehdokas (kok) sivistyslautakunnan varapuheenjohtaja Jyväskylä Julkaistu Keskisuomalaisessa 20.2.2014
Viime viikkoina on keskusteltu Jyväskylän nuorisovaltuuston ja kaupungin lautakuntien yhteistyöstä. Esille on noussut mm. kannatettava ajatus nuorisovaltuuston ja lautakuntien kerran vuodessa pidettävästä yhteiskokouksesta. Todellisuudessa tämänkaltaisen mallin olisi jo pitänyt Jyväskylässä toteutua. Jos haluamme aidosti kuulla nuorisovaltuustoa ja saada nuorten äänen osaksi päätöksentekoa, avaamme päätöksentekijöiden ovet kuulijoille ja asiantuntijoille. Jyväskylässä on jo nuorisovaltuuston perustamisvuodesta 2009 lähtien keskusteltu nuorten lautakuntapaikoista. Edustus nuorisovaltuustolla on ollut aikaisemmassa nuorisolautakunnassa, myöhemmässä kulttuuri-, liikunta- ja nuorisolautakunnassa aina uuden valtuuston toimikauden alkuun saakka, mistä lähtien paikkoja ei ole mihinkään lautakuntaan irronnut. Valtakunnallisesti nuorilla on epätasa-arvoiset mahdollisuudet päästä mukaan vaikuttamaan kuntapolitiikassa. Parhaaksi käytännöksi nuoret ovat kokeneet edustajat lautakunnissa, joissa he voivat tuoda päätöksentekoon nuorten mielipiteet. Tämä on todellinen mahdollisuus ottaa osaa päätöksentekoon nuorisolain hengen mukaisesti – kerran vuodessa järjestettävät kuulemistilaisuudet eivät. On väärin järjestää pelkästään ns. kuulemistilaisuuksia, jollei nuoria aidosti kuunnella ja heidän mielipiteitään arvosteta. Jos nuoret saavat kasvuiässä huonoja vaikuttamisen kokemuksia, heidän kiinnostuksensa yhteisten asioiden hoitoon saa kovan kolauksen. OECD-maiden mittausten mukaan suomalaisten nuorten tiedot yhteiskunnallisista asioista ovat erinomaisia. Jos haluamme ottaa nuoret mukaan päätöksentekoon, on kaupungin hallintosääntöön kirjattava nuorisovaltuuston toiveiden mukaisiin lautakuntiin puhe- ja läsnäolo-oikeutetut edustajat. Hallintosäännön muokkaaminen nuorten osallisuutta kannustavaksi on poliittinen kysymys. Onko Jyväskylän kuntapäättäjillä riittävästi rohkeutta tähän? Santeri Lohi puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto Julkaistu Helsingin Sanomissa 24.11.2013
Metropolialueella luodaan suomalaisen tieteen, taiteen ja talouden suuntaviivoja. Lähes puoltatoista miljoonaa ihmistä koskettavia päätöksiä ei voida tehdä asukkaita kuulematta. Äänestysikäisten osalta pääkaupunkiseudulla on tehty metropolihallintoa ja kuntaliitosselvityksiä varten kattavat demokratiaselvitykset. Nuorten vaikutusmahdollisuuksien turvaaminen on jäänyt paitsioon. Uudellamaalla elää noin 200 000 alle 18-vuotiasta lasta ja nuorta. Heillä on erityinen vastuu ja oikeus osallistua päätöksentekoon. Keskiverron kaupungin budjetista noin puolet koskettaa suoraan tai välillisesti nuoria. Kaikkien nyt tehtävien päätösten seuraukset jäävät nuorten sukupolvien maksettavaksi. On tärkeää luoda nuorille puitteet osallistua ja vaikuttaa. Tällä tavoin ikävätkin päätökset voidaan oikeuttaa ja niille saadaan arvoisensa legitimiteetti. Vantaalla ja Espoossa käytössä olevat nuorisovaltuustot yhdistävät joustavasti suoraa ja edustuksellista demokratiaa. Nuoret ovat mukana päätöksenteon kovissa pöydissä, mutta samalla nuorten ääni ei ole kiinni vain muutamasta ihmisestä. Vantaan Vaikuttajapäivässä koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten edustajat pääsevät tenttaamaan virkamiehiä ja päättäjiä sekä esittämään omia ratkaisujaan ongelmien ratkaisemiseksi. Mielipiteellä on suuri merkitys iästä riippumatta. Pidämme tärkeänä, että lasten ja nuorten kuulemista metropolialueella kehitetään entisestään. Samalla kun osa vastuista siirtyy kunnilta metropolihallinnolle, on tärkeää varmistaa myös nuorten äänen kuuluminen päätöksenteossa. Vantaalla ja Espoossa käytössä olevat nuorisovaltuustot yhdistävät joustavasti suoraa ja edustuksellista demokratiaa. Nuoret ovat mukana päätöksenteon kovissa pöydissä, mutta samalla nuorten ääni ei ole kiinni vain muutamasta ihmisestä. Vantaan Vaikuttajapäivässä koulujen, päiväkotien ja oppilaitosten edustajat pääsevät tenttaamaan virkamiehiä ja päättäjiä sekä esittämään omia ratkaisujaan ongelmien ratkaisemiseksi. Mielipiteellä on suuri merkitys iästä riippumatta. Pidämme tärkeänä, että lasten ja nuorten kuulemista metropolialueella kehitetään entisestään. Samalla kun osa vastuista siirtyy kunnilta metropolihallinnolle, on tärkeää varmistaa myös nuorten äänen kuuluminen päätöksenteossa. Paras tapa järjestää tämä olisi metropolinuorisovaltuusto, joka toimisi metropolihallinnon yhteydessä. Järjestely mahdollistaisi nuorille pääsyn päätöksenteon ytimeen ja varmistaisi sen, ettei heitä jätetä paitsioon poliittisessa päätöksenteossa. Santeri Lohi puheenjohtaja, Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto Joel Linnainmäki aktiivi, Osallistuvat nuoret ry Ministeri Lauri Tarasti kirjoitti (HS Mielipide 13. 8.) äänestysikärajan laskemisesta. Hänen mukaansa on puoluesihteerien tehtävä pohtia, lisääkö kuntavaalien äänestysikärajan laskeminen 16- ja 17-vuotiaiden nuorten yhteiskunnallista aktiivisuutta. Oikeasti tämä on nuorten tehtävä.
Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä väläytteli kunnallisvaalien äänestysikärajan laskemisen lisäksi myös mahdollisuutta vahvistaa jo olemassa olevien nuorisovaltuustojen asemaa sekä vakiinnuttaa toimintamallit kaikkiin Suomen kuntiin uuden kuntalain myötä. Tämä on oikea edistysaskel nuorten yhteiskunnallisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Tätä nykyä noin 70 prosentissa Suomen kunnista toimii nuorisovaltuusto tai vastaava nuorten vaikuttajaryhmä, mutta näiden toimintatavat eroavat toisistaan merkittävästi. Toisissa kunnissa nuorille on myönnetty lautakuntaedustukset, ja heidän mahdollisuutensa vaikuttaa on turvattu, kun taas toisissa kunnissa nuorisovaltuustoa käytetään vain kumileimasimena, jotta voidaan sanoa nuorisolain kuulemisvelvoitteen toteutuneen. Jos haluamme lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin, heille tulee tarjota mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Nuorisovaltuustot ovat tehokkaita ja konkreettisia vaikuttamiskanavia. Niiden kautta nuorilla on mahdollisuus tutustua poliittiseen päätöksentekoon, kehittää omia verkostojaan sekä vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Tähän suuntaan tulisi koko Suomen kulkea. Kuntalain uudistuksessa tulee vahvistaa ja vakiinnuttaa nuorisovaltuustojen asema. Kuntien liiallista harkintavaltaa nuorten kuulemisvelvoitteen toteutuksessa tulee yhtenäistää, ja nuorille koko maassa tulee turvata kuulemisen ja vaikutusmahdollisuuksien vähimmäisedellytykset. Nykypäivän nuoret ovat valveutuneita ja tietoisia ympäröivästä yhteiskunnasta. Meidät nuoret pitää saada aktiivisesti mukaan sen kehittämiseen. Se onnistuu lisäämällä aitoa, toiminnallista osallisuutta. Santeri Lohi puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto - Nuva ry. Mielipidekirjoitus julkaistu Helsingin Sanomissa 15.8.2013 |
|